Meditatie

Mediteren is voor alle leeftijden. Mediteren met kinderen is bij uitstek geschikt voor de gevoelige kinderen van deze tijd.

Mediteren helpt je kind ontspannen, en de eigen energie bij zichzelf te houden. Het helpt je kind focussen.

Met de verhaaltjes doe je beroep op het voorstellingsvermogen van je kind, de verbeeldingskracht en zet de creatieve energie in werking. Heerlijk om even helemaal in een andere wereld te mogen zijn. Juist om daarna weer meer in de echte wereld te kunnen zijn. Ga eens samen aan de slag met je kind. Hieronder vind je een voorbeeld. De beren-jongen doen het, de katjes doen het, en natuurlijk kunnen ook kinderen het:

de berg-meditatie. 

Je gaat zitten als een berg, op een vaste en onbeweeglijke plek op de grond.
Spits je oren, til je hoofd een beetje op zoals de met sneeuw bedekte top van de berg.
Kies een vast tijdstip, bijvoorbeeld voor je huiswerk of net voor je naar bed gaat.
Ga in kleermakerszit zitten, op een rustige plek, en probeer elke keer dezelfde plek te nemen.
Hoe regelmatiger je mediteert, hoe makkelijker wordt het om als een berg te zitten.
Als je een kussen nodig hebt, pak er dan eentje en ga daarop zitten.
Leg je handen ontspannen op je bovenbenen, hou je rug mooi recht, en adem rustig in en uit.
Je kunt merken hoe je billen het kussen of de grond raken, en hoe mooi recht je rug is, hoe ontspannen je hoofd is, en voel je oren en je mond.
Je voelt hoe ontspannen je mond is, en je kunt een beetje glimlachen.
Je zit als een berg, onbeweeglijk, sterk en groot, machtig en ontspannen.
Niks krijgt jou omver!
Helemaal niks.

Je voelt de rust van de berg, die nu in je is, je voelt hoe helder de lucht is die je om je heen hebt, en hoe vrij en fris je hoofd is.Nu let je op je adem, en telt rustig en ontspannen elke keer dat je ademt tot 12, altijd zo rustig als de berg, waar je in zit. Na de 12 begin je weer van voren te tellen. Dit doe je een paar keer, 3, 7 of 12, net zolang als je wilt.

Als je je zo rustig als een berg voelt, ontspannen en sterk, dan stop je met mediteren en ga je weer je andere dingen doen.

Veel plezier samen.

Help, mijn kind is hooggevoelig.

Op internet vind je heel wat artikels over hooggevoeligheid waar je kan checken aan de hand van vragen of je kind hooggevoelig is, alsook van wat hooggevoeligheid allemaal inhoud. Hier zal ik het vooral hebben over wat je kan doen om je kind de rust te bieden die het nodig heeft.

  1. Wees een luisterend oor voor je kind en dit zonder oordeel. Je kind dient te weten dat je onvoorwaardelijk van hem/haar houdt en dat je er voor hem/haar bent.
  2. Leer je kind te wijzen op de dingen die goed gaan. Zo kan je hem/haar helpen zijn/haar negatieve gedachten om te zetten in positieve.
  3. Zorg ervoor dat zijn/haar slaapkamer rust uitstraalt. Schilder het in een zachte kleur (vb zacht groen). Voorzie wat kamerplanten die de lucht zuiveren. Zorg dat je de ruimte voldoende kan ventileren, frisse lucht is belangrijk. Je kan ook lavendelolie (aromatische verdamper) gebruiken, deze geur zorgt voor meer rust in het hoofd en ontspant het kind.
  4. Zorg ervoor dat er minstens één uur voor het slapen niet teveel prikkels meer binnenkomen. Schakel gsm, computer en alle andere elektronische apparatuur uit. Afhankelijk van de leeftijd van je kind kan je een verhaaltje voorlezen, een zachte massage geven, samen mediteren, een visualisatieoefening of ademhalingsoefeningen doen, rustige yogaoefeningen......  Op internet vind je weer heel wat oefeningen of je kan een boekje gaan lenen in de bib. Oudere kids kunnen het leuk vinden om te luisteren naar een zacht muziekje of een niet al te spannend boek lezen, maar ook zij hebben baat door yoga en rustige oefeningen te doen. Een hooggevoelig kind heeft meer slaap nodig, dus beter vroeger naar bed dan te laat.
  5. Gezonde voeding, bijna of geen suikers, veel verse groenten en fruit (liefst bio).
  6. Buitenlucht, in de natuur wandelen en spelen. De natuur biedt rust.
  7. Leer je kind zich af te schermen voor hij/zij de deur uitgaat, dit wordt bij mij ook aangeleerd. Maar je kan hier ook op internet visualisatieoefeningen van vinden.
  8. Beperk de prikkels van televisie, films en videogames, deze veroorzaken veel onrust.
  9. Biedt je kind structuur en duidelijkheid.
  10. Beweging is gezond, liefst geen teamsport (natuurlijk ook afhankelijk van het kind). Laat ze een muziekinstrument bespelen, zingen, dansen, yoga, mindfulness, mediteren, toneel, tekenen......... 

Gemaakt met Mozello - de meest gebruiksvriendelijke websitemaker ter wereld.

 .