Heeft uw kind het soms ook wel eens moeilijk?

Ik merk op in mijn werk dat kinderen het heel moeilijk hebben. Onze maatschappij is heel doel- en prestatiegericht, en dat laat zich al voelen in de kleuterklas. Kleuters moeten zindelijk zijn voor ze naar school kunnen, ze moeten kunnen meedraaien in een doorgaans grote klas, en voor ze naar het lager kunnen overgaan, worden ze nog eens getest op schoolrijpheid, wat voor veel kinderen stresserend is. De prestatiedruk stopt niet bij het laatste belsignaal, want na de schooluren zijn er nog de hobby's, waarmee kinderen op steeds jongere leeftijd beginnen. Hier ligt het faalangstbeestje op de loer. Het karakter van het kind bepaalt hoe het met de angst om zal gaan en hoe het kind de angst uit. Kinderen met faalangst hebben vaak een negatief zelfbeeld en zijn er van overtuigd dat ze niets kunnen en niets weten. De angst om te falen kan ook lichamelijke klachten veroorzaken. Een kind dat zich niet goed in zijn vel voelt, zal zich niet willen openstellen om te ervaren, leergierig te zijn en letterlijk/figuurlijk op pad te gaan om de wereld binnen en buiten te ontdekken. Een kind dat zich niet goed voelt zal het moeilijker hebben om anderen in hun waarde te zien en te respecteren, omdat het zichzelf niet respecteert en durft te zijn wie het is. Kinderen die op school al druk ondervinden, zouden minstens één hobby moeten hebben waarbij ze niet hoeven te presteren. Yoga en mindfulness zijn niet prestatiegericht. In mijn lessen leer ik kinderen hun eigen grenzen te stellen en die van anderen te detecteren en te respecteren, alsook werken we aan het (zelf)respect en het zelfvertrouwen. In De Magische Droomboom kunnen kinderen in een veilige omgeving die ze vertrouwen, op ontdekkingstocht gaan naar zichzelf, hun talenten en hun unieke plekje in de wereld. Dit zonder de kinderen te forceren "te worden wat ze niet willen zijn" maar door hen te motiveren en te bekrachtigen in hun eigenheid. Ieder kind heeft zijn talenten en het hoeft niet in alles de beste te zijn. 

Yoga en mindfulness, krachtvoer voor kinderen

1) Verhalen

Ik vertrek steeds vanuit een verhaal. Verhalen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, het stimuleert de sociale en emotionele ontwikkeling. Het nodigt uit om te praten over verschillende onderwerpen en emoties die aan bod komen in het verhaal. Het kind leert nieuwe dingen over de wereld om zich heen, leert zich spelenderwijs inleven in de ervaringswereld van een ander en denkt mee over hoe problemen kunnen opgelost worden. Voor individuele yoga werk ik met een helend verhaal. Het onderwerp zal gaan over waar het kind op dat moment mee bezig is.

2) Opwarming en aardingssoefeningen

Onderzoek heeft uitgewezen dat aarden heel belangrijk is. Kinderen kijken tegenwoordig veel naar tv en zitten veel achter de computer. Electrosmog verstoort de energie en de stralen veroorzaken een hoop lichamelijke klachten. Veelal komt er bij kinderen zo veel op hen af, waardoor zij erg druk in hun hoofd en manier van zijn kunnen worden. Aarden herstelt deze energie en zorgt ervoor dat het kind aanwezig is in het hier en nu. De aardingssoefeningen helpen om los te laten en de aandacht te verleggen naar het lichaam. Aarden verbetert het kind zijn immuunsysteem, slaapt beter, geeft een stabielere en positievere gemoedstoestand, ....... Tijdens de opwarming wordt het kind verder op een speelse manier voorbereid om meer met het lichaam te gaan doen.


3) Yogahoudingen

De yogahoudingen zorgen voor een soepel en gezond lichaam, zonder dat het overbelast, of geforceerd wordt. Op een zachte, liefdevolle en speelse manier worden alle spieren geoefend en het lichaam uitgebalanceerd. De oefeningen hebben een diepgaande werking op organen, gewrichten, ademhaling, concentratievermogen en aandacht. 

4) Spelvormen

Om de lessen bij de leeftijd van de kinderen aan te passen wordt gebruik gemaakt van diverse spelvormen: ademspel, zintuigenspel, zingen, muziek maken, dansen en partneroefeningen. Tijdens deze spelvormen staat het contact met de ander centraal, maar wel vanuit een bewuste verbinding uit zichzelf en de eigen grenzen. Respect en veiligheid zijn daarbij de basis en het beleven van veel plezier een belangrijk doel. 

5) Brain gym en hartfocus

Brain Gym is een serie van 26 uitgekiende bewegingsoefeningen die de communicatie tussen beide hersenhelften bevordert. Veel leerproblemen kunnen hiermee effectief behandeld worden, waaronder dyslexie, dyscalculie, stotteren en concentratieproblemen.Onderzoek heeft aangetoond dat bij stress, onzekerheid, frustratie of angst het hartritme onregelmatig wordt. Door hartfocusoefeningen wordt het hartritme naar een rustig, regelmatig patroon gebracht. Kinderen ervaren hierdoor rust en het heeft een gunstig effect op welbevinden, concentratie, zelfvertrouwen, communicatie en de gezondheid in het algemeen.

6) Massage

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een welgemeende aanraking een directe invloed heeft op het fysiologisch proces in de hersenen. Massage werkt om stress te verlagen, vooral bij drukke kinderen. Door het aanraken komt het hormoon oxytocine vrij. Dit hormoon is een tegenhanger van het stresshormoon adrenaline, en bevordert rust en verbondenheid. De kinderen masseren elkaar en daardoor leren ze via deze concrete ervaring om effectiever te communiceren. Grenzen stellen en goed, actief luisteren zijn de belangrijkste pijlers van deze methodiek. De kinderen houden zelf de touwtjes in handen en geven zelf duidelijk de grenzen aan. Daardoor creëer je zelfbewuste kinderen die ‘lekker ’in hun vel zitten en dat ook uitstralen. Voldoende aangeraakte kinderen leren ook beter, want als het lichaam en de emoties in balans zijn kan de geest de leerstof beter ontvangen. Dan is er ruimte en openheid en als basis, veiligheid om te leren. 

7) Meditatie en visualisatie,

Bij meditatie (mindfulness) wordt de aandacht gevestigd op het hier en nu. Het kind gaat met aandacht luisteren naar geluiden of gaat met aandacht het lichaam scannen (bodyscan). Bij visualisatie maakt het kind gebruik van zijn verbeeldingskracht. Het kind wordt met de ogen dicht meegenomen (zittend of liggend) in een verhaal. Niets moet tijdens de meditatie of visualisatie voor het kind. Voor sommige kinderen is het in het begin moeilijk om de ogen te sluiten of stil te liggen en dat is oké. Er wordt niets geforceerd alleen gemotiveerd en op tempo van het kind opgebouwd. 

Gemaakt met Mozello - de meest gebruiksvriendelijke websitemaker ter wereld.

 .